25 FIEC – Actividades paralelas / Parallel activities
Como es tradicional, y antes de las exhibiciones de cortos a concurso, el Festival ofrecerá actividades paralelas dirigidas a estudiantes de cine y audiovisual de todo el país, egresados recientes de los diferentes centros de formación, profesionales y trabajadores del sector, y por supuesto a todo público interesado. Este año contaremos con tres instancias que vincularán a cineastas de distintas profesiones y experiencias en torno a diferentes temáticas y abordajes de la creación y producción audiovisual.
As is traditional, and prior to the screenings of the short films in competition, the Festival will offer parallel activities aimed at film and audiovisual students from across the country, recent graduates from various training centers, professionals and workers in the sector, and, of course, all interested members of the public. This year, we will have three events that will bring together filmmakers from different professions and backgrounds around different themes and approaches to audiovisual creation and production.
1) Master Class: Agustina Comedi y Leandro Listorti
Martes 12/8 – 17:00 hs – Cinemateca
Los realizadores argentinos Agustina Comedi y Leandro Listorti dialogarán entre sí y con el público sobre su experiencia a partir del trabajo con material de archivo. La conversación contará con la realizadora y docente Soledad Castro (egresada ECU Gen. 2008) como moderadora.
Argentine filmmakers Agustina Comedi and Leandro Listorti will discuss their experiences working with archival material with each other and the audience. The conversation will be moderated by filmmaker and professor Soledad Castro (ECU graduate, Gen. 2008).
Agustina Comedi estudió Literatura, y en 2017 estrenó su ópera prima, “El silencio es un cuerpo que cae”, en IDFA. En 2019 escribió y dirigió “Playback. Ensayo de una despedida”, Mejor Cortometraje Nacional en el Festival de Cine de Mar del Plata y ganador del Teddy Award en Berlinale Short Films Competition (2020). Agustina investiga los vínculos entre archivo, memoria y fabulación. Actualmente trabaja en su segundo y tercer largometraje.
Agustina Comedi studied Literature and premiered her debut feature film, “Silence is a Falling Body,” at IDFA in 2017. In 2019, she wrote and directed “Playback. Rehearsal for a Farewell,” Best National Short Film at the Mar del Plata Film Festival and winner of the Teddy Award at the Berlinale Short Films Competition (2020). Agustina explores the links between archives, memory, and fabulation. She is currently working on her second and third feature films.
Leandro Listorti es artista, cineasta, productor, programador y archivista. Trabaja en los márgenes del metraje de archivo y las prácticas experimentales. Es autor de las películas “Los jóvenes muertos” (2010), “La película infinita” (2018) y “Herbaria” (2022). Se desempeñó como programador de cine en el Festival BAFICI durante diez años, fue uno de los fundadores de ARCA (Archivo Regional de Cine Amateur) y desde 2015 está a cargo de la Coordinación Técnica y Programación del Museo del Cine de Buenos Aires. Dictó clases en instituciones como la Universidad del Cine y la EICTV (Cuba).
Leandro Listorti is an artist, filmmaker, producer, programmer, and archivist. He works on the margins of archival footage and experimental practices. He is the author of the films “Los Jóvenes Muertos” (2010), “La Película infinita” (2018), and “Herbaria” (2022). He worked as a film programmer at the BAFICI Festival for ten years, was one of the founders of ARCA (Regional Amateur Film Archive), and since 2015 has been in charge of the Technical Coordination and Programming of the Buenos Aires Film Museum. He has been a teacher at institutions such as the Universidad del Cine and EICTV (Cuba).
Soledad Castro Lazaroff (moderadora)
Egresada de la Escuela de Cine del Uruguay (ECU, Generación 2008), se especializó en dirección y montaje. Estudió la Especialización en Montaje I y II en el SICA (Sindicato de la Industria Cinematográfica Argentina). Fue montajista de la película Retrato de un comportamiento animal, de Gonzalo Lugo y Florencia Colucci (estreno 2015) y de la película Ópera Prima, de Marcos Banina (estreno 2018). Dirigió y montó el documental Falta y Resto 30 años, la leyenda, y la serie de televisión de cuatro capítulos Cero Drama, proyectada por Canal Encuentro de Argentina. Montó también numerosos videoclips y dvds musicales. En 2021 estrenó el largometraje documental Una de nosotras. Además ejerce como docente de cine y como periodista cultural.
Soledad Castro Lazaroff (moderator)
A graduate of the Uruguayan Film School (ECU, Class of 2008), she specialized in directing and editing. She studied Specialization in Editing I and II at SICA (Argentine Film Industry Union). She was the editor for the film Retrato de un comportamiento animal (Portrait of Animal Behavior) by Gonzalo Lugo and Florencia Colucci (released in 2015) and the film Ópera Prima by Marcos Banina (2018). She directed and edited the documentary Falta y Resto 30 años, la leyenda and the four-part television series Cero Drama (Zero Drama), broadcast on Argentina’s Canal Encuentro. She also edited numerous music videos and DVDs. In 2021, she released the feature-length documentary Una de nosotras (One of Us). She also works as a film teacher and cultural journalist.
2) Mesa redonda: Pensar en cortos / Round table: To Think in Shorts
Miércoles 13/8 – 17:00 hs – Cinemateca
Un espacio de intercambio junto a jóvenes cineastas con trayectoria en el cortometraje, compartiendo experiencias sobre las posibilidades de este formato más allá del ámbito académico: el cortometraje como campo de experimentación, como práctica audiovisual y como obra en sí misma, y no sólo como paso previo al largometraje; sus posibles fuentes de financiación, instancias de desarrollo, estrategias de distribución y festivales.
Participarán los realizadores Gonzalo Torrens e Ilén Juambeltz (ambos egresados de la ECU) y la productora Eugenia Olascuaga (docente en la ECU), con Juan Andrés Belo (productor, gestor cultural y docente, fundador del Festival Detour) como moderador.
A space for exchange with young filmmakers with experience in short films, sharing their views on the possibilities of this format beyond the academic sphere: the short film as a field of experimentation, as an audiovisual practice, and as an art work in itself, and not just as a preliminary step to a feature film; its potential sources of funding, development opportunities, distribution strategies, and festivals.
Participating will be filmmakers Gonzalo Torrens and Ilén Juambeltz (both graduates of ECU) and producer Eugenia Olascuaga (professor at ECU), with Juan Andrés Belo (producer, cultural manager, and professor, founder of the Deto
Eugenia Olascuaga (productora)
Cursa sus estudios en la Escuela de Cine del Uruguay (2008). Seleccionada para participar en los programas internacionales de formación para productores EAVE Slate en When East Meets West 2025, Open Doors Locarno Film Festival 2023, Sundance Producers Labs and Summit 2021, Talents Buenos Aires 2018. Desde 2013 a 2019 trabajó en Mutante Cine como asistente de producción ejecutiva de las siguientes películas: “Mi amiga del Parque” de Ana Katz, “Las Olas” y “El 5 de Talleres” de Adrián Biniez, “Locura al aire” documental de Alicia Cano y Leticia Cuba en el que también se desempeñó como jefa de producción, “Aleli” de Leticia Jorge y las coproducciones “Benzinho” de Gustavo Pizzi, “Las Herederas” de Marcelo Martinessi, y “Monos” de Alejandro Landes. Trabajó en la organización y coordinación de once ediciones del Workshop Internacional PUENTES (https://www.eave.org/) para productores ejecutivos latinoamericanos y europeos, que se lleva a cabo en Italia y Montevideo.
Formó parte del equipo de coordinación del mercado en DocMontevideo en cinco ediciones. Es pre-seleccionadora de contenidos televisivos para los Premios TAL. Integra el equipo de programación del Ciclo de Cine Accesible Uruguay. Es docente de producción ejecutiva en la Carrera de Realización Cinematográfica y el Diplomado en Realización Documental de la Escuela de Cine del Uruguay). En 2011 fundó la casa productora Monarca Films que dirige junto a Valentina Baracco, donde se desarrolla como productora de contenidos audiovisuales para cine y televisión.
Eugenia Olascuaga (producer)
She studied at the Uruguayan Film School (2008). Selected to participate in the international training programs for producers EAVE Slate at When East Meets West 2025, Open Doors Locarno Film Festival 2023, Sundance Producers Labs and Summit 2021, Talents Buenos Aires 2018. From 2013 to 2019 she worked at Mutante Cine as executive production assistant on the following films: “Mi amiga del Parque” by Ana Katz, “Las Olas” and “El 5 de Talleres” by Adrián Biniez, “Locura al aire” a documentary by Alicia Cano and Leticia Cuba in which she also served as production manager, “Aleli” by Leticia Jorge and the co-productions “Benzinho” by Gustavo Pizzi, “Las Herederas” by Marcelo Martinessi, and “Monos” by Alejandro Landes.
She worked on the organization and coordination of eleven editions of the PUENTES International Workshop for Latin American and European executive producers, which takes place in Italy and Montevideo. She was part of the market coordination team at DocMontevideo for five editions. She is a member ot the pre-selection team for television content for the TAL Awards, and the programming team for the Accessible Film Series in Uruguay. She teaches executive production for the Filmmaking Program and the Diploma in Documentary Filmmaking at the Uruguayan Film School. In 2011, she founded the production company Monarca Films, which she runs with Valentina Baracco, where she works as a producer of audiovisual content for film and television.
Gonzalo Torrens (director, guionista y docente)
Egresado de la Carrera de Realización Cinematográfica de la ECU (Generación 2005). Ha dirigido y editado varios cortometrajes, entre los que se destacan los multipremiados “Heavenly Covenant” y “Demasiada agua”. Como director y editor profesional ha trabajado también en publicidad en importantes comerciales para marcas como Santander y Amnistía Internacional, por cuya pieza “Zero views” recibió el León de Bronce en la categoría pieza pública en el Festival de Cannes. Es Coordinador del área de Postproducción de la ECU, docente de edición no lineal desde 2009, y docente de Realización desde el año 2014. En 2016 ganó (junto a Jeremías Segovia) el concurso de cortos de género, impulsado por el director Fede Álvarez en el marco del estreno de su película “No respires”, con el proyecto “El hada de los dientes”, emitido para toda Latinoamérica por el canal AXN y seleccionado en los festivales de Sitges (España) y Fantastic Fest (EEUU). En 2020 ganó el Fondo de Fomento del ICAU para la producción del cortometraje “99 fantasmas”, actualmente en postproducción.
Gonzalo Torrens (director, screenwriter and teacher)
A graduate from the Filmmaking program at ECU (Class of 2005), he has directed and edited several short films, including the multi-award-winning “Heavenly Covenant” and “Too Much Water.” As a professional director and editor, he has also worked in advertising on major commercials for brands such as Santander and Amnesty International, for whose piece “Zero Views” he received the Bronze Lion in the Public Feature category at the Cannes Film Festival. He is the Post-Production Coordinator at ECU, a non-linear editing instructor since 2009, and a Direction teacher since 2014. In 2016, he won (along with Jeremías Segovia) the genre short film competition, sponsored by director Fede Álvarez during the premiere of his film “Don’t Breathe,” with the project “The Tooth Fairy,” broadcasted throughout Latin America on the AXN channel and selected for the Sitges (Spain) and Fantastic Fest (USA) festivals. In 2020, she won the ICAU Development Fund for the production of the short film “99 fantasmas,” currently in post-production.
Ilén Juambeltz (directora y guionista)
Es guionista y directora uruguaya, cursó la Carrera de Realización Cinematográfica en la ECU (Gen. 2015). Sus cortometrajes han sido premiados nacional e internacionalmente. Coguionó y codirigió Antes de Madrid, estrenado en la Berlinale y ganador de más de una decena de premios en festivales como Huelva, Biarritz, Seattle, entre otros. Su último corto, Mala Facha (2023), fue estrenado en Guadalajara y premiado en Biarritz, FENAVID y Clermont-Ferrand, y sigue en distribución. En 2021 dirigió un episodio de la docuserie de Netflix Historias de una generación con el Papa Francisco, estrenado en el Rome Film Festival. También es creadora de la microserie Cartas de una Pandemia, emitida por TV Ciudad y premiada en festivales. Su ópera prima, Desde el Fuego, está en desarrollo y ha sido seleccionada en espacios como el CDPAI, Cannes (CNN Encuentro de Coproducción) y Montevideo Cine Lab. Actualmente trabaja como coguionista en varios proyectos de cine y series en Uruguay y España.
Ilén Juambeltz (director and screenwriter)
She is a Uruguayan screenwriter and director who studied Filmmaking at ECU (Class of 2015). Her short films have received national and international awards. She co-wrote and co-directed Antes de Madrid, which premiered at the Berlinale and won more than a dozen awards at festivals such as Huelva, Biarritz, and Seattle, among others. Her latest short film, Mala Facha (2023), premiered in Guadalajara and won awards at Biarritz, FENAVID, and Clermont-Ferrand, and is still in distribution. In 2021, she directed an episode of the Netflix docuseries Historias de una generación with Pope Francis, which premiered at the Rome Film Festival. She is also the creator of the microseries Cartas de una Pandemia, broadcast on TV Ciudad and awarded at festivals. His debut feature, Desde el Fuego, is in development and has been selected for events such as CDPAI, Cannes (CNN Co-Production Meeting), and Montevideo Cine Lab. She is currently working as a co-writer on several film and series projects in Uruguay and Spain.
Juan Andrés Belo (moderador)
Montevideo, 1986. Es productor, gestor cultural y docente. Licenciado en Comunicación Audiovisual por Universidad ORT y Magíster en Educación con perfil investigativo. Fundador de Cinedata.uy, Revista FILM (3er época) y detour.uy (Festival de Cine Nuevo y Montevideo Cine Lab). Trabajó desde 2010 y hasta 2014 en Buen Cine a cargo de la distribución en salas de películas uruguayas y extranjeras y realizando asistencia de producción ejecutiva de proyectos. Desde 20212 trabaja como productor y montajista. Ha editado cortos y videoclips para empresas como Mutante Cine, Pardelión y Telemando. Fue productor general de dos DVDs musicales (“Martín Buscaglia en Vivo en Montevideo” y “Alberto Wolf y los Terapuetas – 25 años”).
Participó como asistente de producción ejecutiva del desarrollo de la serie “Ernesto Exterminador de seres monstruosos y otras porquerías”, coproducción entre Uruguay y Brasil. Coproductor y distribuidor del largometraje documental Federico El Grande (2022), producido en el departamento de Salto. Desde 2021 es productor en Chucho.tv, empresa dedicada a la animación, donde se encargó de la producción ejecutiva de la serie La Orquestita (2025, co-producción con Colombia, Argentina, Perú y España) y del largometraje en pre-producción Olivia y Los Misterios (coproducción con Brasil y Perú). Desde 2024 es el coordinador de la sección de cortos del mercado Ventana Sur (VS – Cortos).
Juan Andrés Belo (moderator)
Montevideo, 1986. He is a producer, cultural manager, and teacher. He holds a degree in Audiovisual Communication from ORT University and a Master’s in Education with a research focus. He is the founder of Cinedata.uy, FILM Magazine (3rd season), and detour.uy (New Film Festival and Montevideo Cine Lab). He worked at Buen Cine from 2010 to 2014, in charge of theatrical distribution of Uruguayan and foreign films and as an executive production assistant on projects. Since 2021, he has worked as a producer and editor. He has edited short films and music videos for companies such as Mutante Cine, Pardelión, and Telemando. He was the general producer of two music DVDs (“Martín Buscaglia Live in Montevideo” and “Alberto Wolf and the Therapists – 25 Years”).
He served as executive production assistant on the development of the series “Ernesto Exterminator of Monstrous Beings and Other Filth,” a co-production between Uruguay and Brazil. He is also co-producer and distributor of the feature-length documentary Federico El Grande (2022), produced in the department of Salto. Since 2021, he has been a producer at Chucho.tv, a company dedicated to animation, where he was in charge of executive production of the series La Orquestita (2025, co-production with Colombia, Argentina, Peru, and Spain) and the feature film in pre-production Olivia y Los Misterios (co-production with Brazil and Peru). Since 2024, he has been the coordinator of the short film section of the Ventana Sur market.
3) Master Class: Siempre vuelven
Jueves 14/8 – 17:00 hs – Cinemateca
En esta Master Class, el director Sergio De León compartirá el proceso creativo de Siempre vuelven, su tercer largometraje – y primero de ficción – junto a la productora Micaela Solé y el diseñador de sonido Daniel Yafalian. Se trata de tres cineastas con amplia experiencia, los tres egresados de las primeras generaciones de la ECU (1995 y 1997), que han sido testigos y protagonistas del desarrollo que el cine nacional ha tenido a lo largo de estos años.
In this Masterclass, director Sergio De León will share the creative process behind Siempre vuelven (They always come back), his third feature film—and first fiction film—along with producer Micaela Solé and sound designer Daniel Yafalian. These three filmmakers are highly experienced, all three graduates from the first generations of ECU (1995 and 1997), who have witnessed and participated in the development of national cinema over the years.
Sergio De León (director, guionista y docente)
Sergio De León egresó de la Escuela de Cine del Uruguay en 1998. Ha sido asistente de dirección y director de producción por más de veinte años, trabajando con directores como Alvaro Brechner, César Charlone, Beatriz Flores Silva, Daniel Hendler, Agustín Toscano, Agustín Banchero, entre otros. Ha sido docente desde el año 2005 hasta el presente de lugares como la Escuela de Cine del Uruguay, la Escuela Comunitaria de Cine del Oeste, la Universidad de la República (Uruguay) y la Escuela Internacional de Cine y TV de San Antonio de los Baños (Cuba). Con su productora Vislumbre ha producido y dirigido las películas documentales La Intención del Colibrí (2019) y Nieves Florecida en Astros (2022). Siempre Vuelven (2025) es su ópera prima como director de ficción. La misma fue estrenada en el Festival de cine en Guadalajara, México y en Frameline, San Francisco, USA.
Sergio De León (director, screenwriter, and teacher)
Sergio De León graduated from the Uruguayan Film School in 1998. He has been an assistant director and production manager for over twenty years, working with directors such as Alvaro Brechner, César Charlone, Beatriz Flores Silva, Daniel Hendler, Agustín Toscano, and Agustín Banchero, among others. He has taught from 2005 to the present at institutions such as the Uruguayan Film School, the Western Community Film School, the University of the Republic (Uruguay), and the International Film and TV School of San Antonio de los Baños (Cuba). With his production company, Vislumbre, he has produced and directed the documentary films La Intención del Colibrí (2019) and Nieves Florecida en Astros (2022). Siempre Vuelven (2025) is his debut feature as a fiction director. It premiered at the Guadalajara Film Festival in Mexico and at Frameline in San Francisco, USA.
Micaela Solé (productora)
Micaela Solé egresó como Realizadora Cinematográfica de la Escuela de Cine del Uruguay (Gen. 1997). Hizo varios cursos de postgrado en Cuba y España. Desde 1999 trabaja como productora independiente para varias compañías dentro y fuera de Uruguay. En 2007 fundó Cordón Films para desarrollar proyectos cinematográficos, trabajo que lleva adelante con espíritu artesanal, intentando encontrar lo singular de cada uno de los procesos creativos en los que colabora. Los casi treinta proyectos que lleva producidos han sido estrenados y premiados en festivales como Berlín, Toronto, Locarno y San Sebastián, entre muchos otros, y exhibidos en diversas salas y plataformas. Ha sido docente, jurado y tutora de proyectos en múltiples espacios nacionales e internacionales. Más recientemente ha retomado la realización de proyectos desde el rol de dirección, encontrándose en este momento trabajando en su cortometraje Los ciclos.
Micaela Solé (producer)
Micaela Solé graduated from the Uruguayan Film School (Class of 1997). She completed several postgraduate courses in Cuba and Spain. Since 1999, she has worked as an independent producer for several companies both in Uruguay and abroad. In 2007, she founded Cordón Films to develop film projects, a task she pursues with a craftsmanship, seeking to find the uniqueness of each creative process she collaborates on. The nearly thirty projects she has produced have premiered and won awards at festivals such as Berlin, Toronto, Locarno, and San Sebastián, among many others, and have been shown in various venues and platforms. She has been a teacher, juror, and tutor at numerous national and international venues. More recently, she has returned to directing projects, currently working on her short film Los ciclos (The Cycles).
Daniel Yafalián (diseñador de sonido)
Es compositor y diseñador de sonido egresado de la Escuela de Cine del Uruugay (Gen. 1997). Trabaja en diversas áreas del sonido para la producción audiovisual y haciendo música original para cine. Ha compuesto algunas obras electroacústicas estrenadas en el núcleo de música nueva y editó, de manera independiente, los álbumes Naturaleza Muerta (2012), Paraísos Artificiales (2015) y Micromundos (2018). Su filmografía supera largamente las cincuenta producciones y puede encontrarse aquí: http://www.yafalian.com
Daniel Yafalian (Sound Designer)
He is a composer and sound designer who graduated from the Uruguayan Film School (Class of 1997). He works in various areas of sound for audiovisual production and composes original music for film. He has composed several electroacoustic works premiered in the New Music Group and independently released the albums Naturaleza Muerta (2012), Paraísos Artificiales (2015), and Micromundos (2018). His filmography includes well over fifty productions and can be found here: http://www.yafalian.com
Todas las funciones y actividades del FIEC son con entrada libre y gratuita.
All FIEC screenings and activities are free of charge.
Esta nueva edición del Festival es posible gracias al apoyo de ACAU, Montevideo Audiovisual, Canelones Audiovisual, Municipio B, Sala Zitarrosa, Cine MACA, Alianza Francesa, Fic.UBA, Musitelli, La Mayor, Sin Sol, El Mar Film Sound, Artemisa Lab, Don Obdulio, Programa Cinescope, ANTEL, Lokotas, Café La Diaria, Café del Cine, Acuaria, Tazú Bar, Maki Sushi, Cerveza Patricia, Destilería Capicúa, Puertovideo, Equipos, La Diaria, Montevideo Portal, TV Ciudad, CILECT, FEISAL y FilmFreeway.
Más información: festival@ecu.edu.uy